My precious och adventmys

Hopp hej vad tiden går fort nu! Här kommer i alla fall en liten uppdatering från det skotska landet där jag nu snart bara har två veckor kvar i. Helt galet.

Anledningen till att det var ett tag sen det bloggades nu är för att det pågår febril pluggverksamhet här i kollektivet. Allt ska ju snart vara klart för inlämning!!! Det är flshvärlden (där hade vi ju missat lite info, vi trodde vi hade till 17:e på oss men det är visst den 10:e, hoppsan!), sen är det ju bokprojektet (bara en liten detalj kvar nu...), kartprojektet (bara att montera kvar..), lite mer tecknande (hmm…) och så det personliga projektet (”bara” fyra av fem mönster kvar att göra ;) ). Kan visa upp det som jag kallar för mitt Highland pattern iaf. Har kalkerat horisonter från sexton olika foton jag tog när vi var i Highlands och har satt ihop dem med färger hämtade från samma foton. Husillustrationen sitter numera på framsidan av min omarbetade bok.

 
Mitt Highlandsinspirerade mönser och ett hus skapat med nya favoriten ink och tunn pensel.


Får tacka så mycket för att snälla luggkommentarer till förra inlägget! Hade funderingar på att be er om smakråd angående en kappa jag förälskade mig i och impulshandlade i måndags men beslutade sen på egen hand att den är värd att behålla =) Alida och jag hade bestämt oss för att unna oss en liten tur på stan efter att ha pluggat några timmar i måndags. Vi hamnade på Zara och precis innanför dörren hängde den och ropade på mig på en gång. Gick faktiskt inte att undvika inköp. Min egen julklapp till mig själv försvarar jag det som. God jul Anna önskar tomten och csn!


Nya favvokappan ser ut så här ihop med sockar.


Kallar nu kappan för ”my precious” eftersom den inhandlades samma dag som de orden morrades fram här i lägenheten av Michal. Inte så att han försvarade sin dator eller plats i soffan, han agerade i Johans film med Pauline som motskådespelerska. Här i köket blev Pauline friad till framför ögonen på Eva, det hela urartade dock och Michal intog rollen som Gollum och behöll ringen själv. Väldigt nyfiken på the final cut.


Hollywood kom till Ingram street...


På tal om Johan så var hela kollektivet bjudna hem till honom och Björn i onsdags där söta Milano-importen Carolina hade bakat hela dagen och bjöd oss på scones, kratierbullar och äppelpaj. Mums och tack säger vi!

I fredags var det dags för nästa trevliga event; Fantastic Four on Ice! Med special performance av tyska Daniel och Florian och en publik bestående av både tyskar och fransyskor. Ok, vi åkte skridskor på stora torget här i Glasgow ihop med två tyska utbytesstudenter och så var det ett gäng utbytesstudenter till som inte ville åka men som kollade på när vi staplade runt. Runt var förresten det enda man fick åka, alla skulle åka i samma riktning och åkta man mot riktningen, gjorde piruetter, åkte tåg eller snurrade runt en massa fick man tillsägelser. Banan var verkligen inte stor men det var kul ändå! Hade nästan glömt hur mycket jag gillar att åka skridskor =) Hoppas på bra is på Göta Kanal i år. Efter det hala äventyret bjöd vi hem gänget till oss och bjöd på den exklusiva blåbärsglöggen, pepparkakor (lärde dem knacka dem i tre bitar för att få önska sig något!) och snusklubbor. En trevlig kväll!


Fantastic four on ice + halva Daniel


Innan vi fick knäppa på oss skridskorna var det dock storstädning som gällde igen. Vi hade fått sms om att lägenheten skulle visas på lördag 10.40 så det var bara att sätta igång operation göm fyra personers alla prylar igen. Välstädat och fint blev det men några tittare kom aldrig i lördags. Vi väntade och väntade och väntade. Och Eva och Pauline som satt på café för att inte visa sig i lägenheten blev till slut utslängda. Dålig stil att inte ens höra av sig till oss. Men vilka är vi att klaga hos hyresvärden när vi bryter mot kontraktet varje dag?

När inga tittare kom började jag adventsbaka istället, en mjuk pepparkaka och saffransmuffins spred goda dofter och eftersom Carolina åkte tillbaka till Italien i går morse fuskfirade vi första advent i lördags eftermiddag ihop med henne och grabbarna och mera glögg. Igår firade vi dock också, Alida tillverkade en adventsljusstake, vi gjorde storkok risgrynsgröt (tack Karin och Selma för grötriset!) och mysig gemensam måltid med gröt, knäckebröd och clementiner. Pauline fick mandeln!




Mysig december till er allihopa!

Kommentarer
Postat av: anna

Äntligen mer anna-bloggande :) Har också invigt Blossaglöggen, den var god. Måste säga att kappan var splendid och illisarna också :D Ska bli kul att se allt analogt sen också. Nu tycker jag faktiskt att det får bli den 17/12 så vi kan pyssla!

2008-12-01 @ 20:24:17
URL: http://blogg.filipsdotter.se
Postat av: Lill gryta

Vilka fula skridskor!!

Men kul att du bloggar igen. Ses om ett par dar

2008-12-02 @ 15:47:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0