Barnasinnet kvar

I torsdags förra veckan börjades det storstädas på Ingram street. Det dammades och skurades, plockades och putsades. Det flyttades på möbler. Det bäddades fint. Framförallt gömdes det saker. Mycket saker. Alla spår av att det bor sex personer istället för två här i lägenheten skulle undanröjas. Det skulle nämligen bli visning på lördagen och vi vill ju för allt i världen inte av värden ska få veta att vi bryter mot kontraktet och låter fyra extra personer bo här permanent. Tanken på att tillbringa den sista månaden här på Eurohostel lockar inte alls.

Kan nog ändå se det som en bra sak att vi storstädade så att svetten rann; vi kunde visa upp lägenheten från sin finaste sida när coola Karin och söta Selma anlände sent på torsdagskvällen/-natten. Lilltjejen hade varit jätteduktig på planet och visade sig vara en utmärkt resenär. Och bäst av allt; hon hade inte glömt Lilla Anna ;)


Det städades noggrannare än någonsin tidigare..... och så kom Selma!


Helgen innebar förstås mycket bus och mys! Vi pysslade med glitterlim (Selma visade sig vara en riktig proffsglittrare), kollade runt lite på stan, fikade, hade fredagsmys med tacos, lekte på lekplatsen, myste lite mer och hann med ett besök i Disneybutiken innan de tre dagarna hade susat förbi och det var dags att flyga flygplan igen. Ni som känner mig vet hur jag tjatar om Selma och det var så kul att hon och Karin kunde komma! Det var lite tveksamt ett tag om hon skulle hinna bli frisk men det blev hon som tur var. Hann även prata med Karin ”ordentligt” när Selmisen sov middag eller gått och lagt sig, även det mycket uppskattat och efterlängtat.


Selma är en bra pysselkompis.

Både Selma och Karin lekte på lekplatsen... Disken behövde jag inte bekymra mig om, någon annan var bättre på det!


Det är väldigt generösa gäster jag har på besök här måste jag säga, ingen skotsk snålhet där inte. Specialimporterat pärlsocker, grötris, en flaska blåbärsglögg till (extra tack till Björn som varit på systemet!) och en stor påse snusklubbor fick jag denna gång! Väldigt, väldigt snällt och jag tackar och bockar och bugar och niger.


Snusklubbor, fint som snus det!


Så hur gick det i lördags då, när lägenheten skulle visas? Det var så fint och välgömt det bara kunde bli och Alida och Pauline hade lämnat byggnaden i god tid (Eva och Michal har varit i Polen i helgen) så det var jag och Julia och våra söta gäster kvar. I väntan på dem ville Selma leka kurragömma som jag till slut gick med på. Medan Selma räknade till 10 kom jag på bästa gömstället (åtminstone om man gömmer sig för en tvååring); i badkaret. Där låg jag även när jag hörde mansröster från hallen, visningen hade börjat! Bara att hoppa upp fort som tusan och gå ut och hälsa, hehe…..

Efter att Selma hade lovat att jag ska få komma och hälsa på henne i jul sa vi hej då (och Selma sa ”thank you”). Tillbaka i stan hade vi fått biljetter till The Christmas Lights Switch-on på stora torget i närheten av där vi bor. Vi hade tänkt oss fina julsånger, kanske lite glöggservering och allmän mysig julstämning. Icke sa Nicke med betoning på Nicke. Detta var ett barnevent. OK, vissa julsånger kunde vi och sjöng med i, vi tog på oss papperskronor föreställande renhorn och vi var med och räknade ner till ljuständningen men det var inte riktigt vad vi hade förväntat oss. Fyrverkerierna var fina men julbelysningen på torget är inte den vackraste… Fast nästa vecka sätts isrinken upp så man kan åka skridskor där! Sen ska man väl inte klaga, de engagerar sig verkligen i julstämningen i den här staden, sånt gillar jag.


Man har inte roligare än man gör sig; låt mig presentera renarna Julia, Pauline och Alida. Fyrverkerier på George Square.


I tisdags inleddes dagen lite annorlunda än vanligt. Ja, lite tidigare än vanligt en skolfri dag gick jag upp men framförallt; vi gick på förmidagsbio! Easy virtue visades 10.40 och den ville vi se. Förutom jag, Alida, Julia och Pauline var det bara några äldre par i publiken. Filmen utspelas på 20-talet så kläderna (och speciellt hattarna) var mycket snygga och så spelar ju Colin Firth en av huvudrollerna, och honom är jag lite svag för. Rekommenderar filmen och vet någon var man kan få tag på filmmusiken tar jag tacksamt emot tips!



Så till vår följetång; De magiska fingeravtrycken eller kampen om ytterdörren. Vi hade börjat få in rutin på det här med fingren nu och att anpassa så att även Alida och Eva kom in någorlunda smärtfritt när det damp ner en kod i brevlådan. Eftersom så många har haft problem med avläsaren kan man nu alltså ta sig in med koden istället och vips är vi helt problemfria på den fronten igen.

Skolan då? Jo nu är det inte lång tid kvar nu… Har börjat spraylimma ihop sidor i min omgjorda bok och insett att det kommer ta tid. Hoppas att jag inte redan är förgiftad av ångorna… Jaja, kommer bli bra när det är klart, jag lovar! I flashvärlden inte mycket nytt men jag tackar för kommentarerna till förra inlägget. I teckningskursen provade jag oljepastellkritor förra veckan och avråder alla till att prova det hemma (eller nån annan stans..), har köpt torrpastell till denna veckas lektion, de ska visst både gå att sudda och blanda ;)

I tisdags kväll var det förresten glöggpremiär här i kollektivet, med den exklusiva blåbärsglöggen och pepparkakor, mmm så gott det var! Ta hand om er allihopa!


Kommentarer
Postat av: Karin

mmmmmmmmm, så mysigt det var! Trodde jag tankat min anna-dos ordentligt, men jag längtar efter dig mer än vanligt sen vi kom hem. Selma leker alla möjliga konstiga lekar där du alltid figurerar på något vis. Idag fyllde du år och hon bjöd på tjejfest med tårta och bubbelvatten =). Den bruden vet hur man ska roa sig =)!!

största kramen från oss

2008-11-20 @ 11:06:32
Postat av: Anna

Haha, jag gillar födelsedagskalas! Hoppas Selma kan tänka sig ett till när jag kommer hem så att jag kan vara med ;)

2008-11-22 @ 15:01:42
Postat av: Majsan

Anna - du vet precis vad jag tycker om den där jävla Colin!!! Kommer aldrig släppa det!!!

2008-11-23 @ 21:07:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0