Päronbesök

OK, det här är väl kanske ett sånt tillfälle när man inte ska blogga. Har inlämning av tre bilder till min fantasivärld i flash imorgon. Uttrycker vi det milt så har jag lite kvar att göra. Som vanligt är det dock då man kommer på en massa annat man vill göra. Blogga exempelvis. Dessutom måste jag ju berätta om att jag återigen har haft fint besök; mamma och pappa landade i torsdags kväll och flög sin kos i söndags. De tre dagarna gick galet fort men vi utnyttjade dem till fullo, utan att stressa. På fredagen bjöd jag på en enkel guidning av Glasgow, en tur i vårt minimala tunnelbanesystem till West End där den fantastiskt vackra Botaniska Trädgården finns. Glashuset är från slutet av 1800-talet och det är John Kibble vi ska tacka för den imponerande konstruktionen. Jag blev så inspirerad att jag nu har ritat in ett lusthus i min Flashvärld!



Glasgow Botanic Gardens. Med mamma och pappa på besök! Bjuder på lite allmänbildning; här i Storbritannien
hedrar man minnet av slutet av första världskriget (90 år sen idag) med valmoblommor (ungefär som våra
majblommor) eftersom det växte upp en massa valmo på slagfälten i Normandie efter krigets slut. Man ger valfri
summa i utbyte mot pappersblomman och intäkterna går till soldater som skadats i krig. När pappa köpte sin
valmo fick vi veta att det idag finns fyra brittiska soldater från första världskriget kvar i livet. Lite gratis historia!



Efter att ha sett växter från jordens alla hörn ville magen ha sitt och vi provade det som påstods vara Skottlands godaste hamburgare. Svårt att säga om det är den allra godaste men riktigt gott smakade det iaf; långt från McDonalds.


Det lilla lilla tunnelbanetåget. Jo, riktigt goda hamburgare servades det på Stravaigin.


Alidas föräldrar har också varit här på besök och vi hade tillsammans bokat en endagsutflykt en bit upp i Highlands på lördagen. Det var vi sex och chauffören/guiden i en minibuss! Väldigt trevlig guide och mycket nytt fick vi lära oss om detta sköna land som visade sig från en ganska kylig sida. Turen innefattade en resa längs med floden Clyde som flyter genom Glasgow och vid mynningen fick vi åka båt över till Helensburgh och sedan vidare mot nordväst längs med flera sjöar, ett och annat slott och förstås vackra vyer. Lunchstopp i Inveraray på George Hotel, där kan vi snacka genuint; gammalt stenhus med öppen spis och klanrutig dyna i träsoffan och rejäla träbord som nog varit med ett tag. God mat hade de också ;) Flera vackra vyer och ett besök hos ett par som hade lite olika djur på sin lilla gård; Highland cattle (de långhåriga kossorna, även om detta var stutar), kalkon och änder, en stor katt och kanske det mest udda; fyra illrar. De sistnämnda hade eget hus och därifrån gick det rör under jorden till en bur och därifrån fanns en ny tunnel till en inredd plastlåda. Det fanns även en tunnel in i bostadshuset… Ganska udda men djuren har det nog väldigt bra där. På kvällen var vi alla riktigt trötta så istället för middag ute som hade varit planen så blev det film (Hairspray) med te och nybakt Hurtbullebröd hemma.


Utsikt från färjan som tog oss över River Clyde. Ett gäng änder och en anka väntade vid kajen i Helensburgh.


Utsikt från rastplatsen "Rest and be thankful". Dimman rusade över bergstopparna denna dag.


Lunchen intogs på genuina George Hotel. En av slottsruinerna längs vägen, tror att det tillhört klanen Campbell.


Illrar som husdjur... Highlandsstutarna heter Elliot, Fraser och Buster, lite osäker på vem just det här är.


Jag hade ju turen att ha pappsen kvar här när det var fars dag i söndags. Hade ingen aning om att det skulle bli stor minnesstund för första världskrigets offer den dagen men det var det. Började ana att det var något i görningen när ett gäng säckpipeblåsare värmde upp och stämde instrumenten nedanför vårt fönster. Väl ute på stora torget var det fullt med kiltklädda militärer, krigsveteraner, scouter, sjömän (i riktiga sjömanskostymer!), ridande poliser, fanfartrumpetare, politiker och liknande… Intressant minsann! Hade tyvärr inte kameran med mig men pappa fotade. Efter farsdaglunch på italienska runt hörnet och whiskyinköp var det dags att vinka av på busstationen. Eller ja, först packades ju allt jag kunde lämna ifrån mig ner i väskorna. Allt för att jag ska ha en chans att få hem allt… En resväska hade kommit hit med presenter; pepparkakor, lite saknade klädesplagg, vinterjacka, glögg (Emma hade också varit på systemet för att köpa Blossa 08 åt mig! Tack!!!), tomteskum, linfrö, pepparkaksdeg och saffran, bland annat… När den var tömd fyllde jag den alltså igen, så 15 kg är nu hemskickade.


Svenska presenter. Påsen innehåller inga olagliga substanser utan färdigblandade ingredienser till Hurtbullebröd.


Söndagseftermiddagen pluggades det lite och till kvällen blev det filmkväll med Trainspotting (tack Emma och Rasmus som hade fixat lite mer film åt oss!) och fruktsallad som mamma bjöd på ingredienserna till och som jag fick hjälp av Pauline att skära till.


Gott och vitaminrikt!


Nu tillbaka till min Flashvärld. Lyckas jag få färdigt bilderna till imorgon (finns ju egentligen inget alternativ) så dyker de kanske upp här… Ta hand om er!

Kommentarer
Postat av: anna

Tjusiga bilder!!



Men alltså, hur lyckas folk få tag på de där förbenade glöggerna, jag bommar dem ALLTID!

2008-11-11 @ 19:04:22
URL: http://blogg.filipsdotter.se
Postat av: a

Så här lyckades jag; två stycken systrar på varsitt Systembolag så fort dörrarna öppnas =) Men är de redan slut alltså?!

2008-11-11 @ 21:04:08
Postat av: Majsan

Lugn - eftersom anna redan har fått två glöggflaskor är det ju inte mer än rätt att vi auktionerar bort flaskorna du skulle fått av mig anna... eller? Hihi

2008-11-11 @ 23:06:28
Postat av: a

Hepp nej Marie... Eftersom jag inte har möjlighet att ta hem flaskorna härifrån måste jag ju ha minst en hemma att spara juuuu!

2008-11-12 @ 02:10:42
Postat av: Lill gryta

Anna vart ska du ha alla flaskor?

Du ser du tyckte inte heller det var roligt och skära fruktsallad så du fick be om hjälp ;) jaja himla gott ser det ut som i alla fall. Puss

2008-11-12 @ 22:36:38
Postat av: Lill gryta

Anna vart ska du ha alla flaskor?

Du ser Anna du orka inte heller skära fruktsallad så du fick be om hjälp ;) Jaja det ser himla gott ut i alla fall.

2008-11-12 @ 22:41:24
Postat av: maljo

Hej Anna!

Vilka fina bilder du har tagit - jag inser att jag måste åka till Skottland igen och se de där vykortsvyerna! Har du redigerat bilderna något?

2008-11-13 @ 22:08:12
Postat av: a

Emma, oroa dig inte för var jag ska ha flaskorna, kan nog hitta nån liten gömma ;) Är övertygad om att du inte hittat allt jag har i lägenheten än!



Malin, klart du ska hit igen! Jag följer gärna med =) Bilderna är lätt tillfixade men visar ändå inte hur vackert det är på riktigt...

2008-11-15 @ 00:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0