Kulturinjektion

I helgen var vår stadsdel den livligaste i hela Glasgow. Merchant City Festival var som Kulturnatten i Norrköping fast hela helgen. Det bjöds på utomhuskonserter (vi väcktes av dem både lördag och söndag, det är inte så välisolerat som man vill tro här), teater, konstutställningar, performance art, rabatt i butikerna (fast Gucci och Dolce & Gabbana är rätt dyrt även med rabatt ;) ), lite gatumarknad och stämningen var i största allmänhet hög. Naturligtvis var vi tvungna att utnyttja all denna gratis kultur (fanns sånt som kostade lite men vi föredrar gratis).


   

I fredags såg vi konstverket Vietnam Scene, som jag kände lite extra för. Använde fotot som togs vid napalmbombningarna under Vietnamkriget när vi hade jag-var-där-uppgift i skolan och har dessutom sett fotot på krigsmuseet i Saigon. Så jag bjuder på bilden där jag själv är inklistrad samt Christian Eisenbergers konstverk som består av figurerna från fotot i verklig storlek på kartong, utställt i olika stadsmiljöer.





I lördags såg vi Two Urbanologists, performance art som var riktigt bra! Enkelt beskrivet som en klättrande teaterakt med gatan som scen kanske. En man klättrar runt på fasadväggar och hustak (alltid utan att röra marken) medan en annan man skapar musik med enkla instrument eller genom att trumma mot befintliga föremål som soptunnor, gatuskylt eller gallerstaket. Pluspoäng för den lilla tjejen i publiken som på underbar brittiska sa att ”Isn’t he amazing?” och ”He must be mental”!


  

I söndags tog vi ett nytt kulturpiller och det mest utmärkande var nog flamencodansösen i den uppblåsta bubblan ”Flamenco Snowglobe – Kitsch v Art” och Parkourgänget ”The Urban Palyground”. Utöver detta har vi intagit en stor dos kultur från New York; Sex and the City-boxen. Vi har kommit halvvägs nu och hittills har det gått åt två kladdkakor och en del chips (börjar faktiskt tycka att vinägerchips inte är så dumt ändå).

Till den som klagat på att det skrivs för mycket om det goda livet och för lite om studierna kan jag tillägga att vi igår kväll diskuterade vår läxa på engelska med varandra och även övade skissteknik, minst åtta skisser ska visas upp på torsdag så vi modellar (dock påklädda) och skissar härhemma. Sen har vi börjat planera helgens utflykt till högländerna. Mer om det senare. Kramar till alla.

Kommentarer
Postat av: H.

Jag känner igen det där fotot. Det var en bra idé vill jag minnas! Men det hade varit ännu roligare om du ställt in dig själv bland pappgubbarna som en live-version av skoluppgiften.



Ikväll ska jag uppleva en humoristisk form av kultur när ett av Sveriges mest klassiska fotbollslag tar ett buller-och-bång-jättekliv ut ur fotbollens finrum!

2008-10-02 @ 17:28:57
Postat av: Anna

Hm, kanske glömde att H skulle ha lite cred för att valet föll på just det fotot ;) En fantastisk idé var det minsann...



Och angående den runda bollen så har jag precis fått rapporter om att det var det på pappret bättre laget som ikväll kan vara mest nöjda med det oavgjorda resultatet. Så än är det inte buller och bång!

2008-10-02 @ 23:58:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0