Så var äventyret slut

Ett allra sista blogginlägg är det här. Lite sent kanske, mitt skotska äventyr slutade ju för flera veckor sen nu. Å andra sidan har jag ju hunnit reflektera lite över min höst sen dess… En och annan filosofisk tanke kanske smyger sig in med andra ord.

Har tidigare utlovat uppvisning av en del av skolarbetet som skapades så här kommer en utvald kollektion ;)




The book intervention project. Jag valde att fokusera på vanliga människors skatter/hemligheter som finns gömda/sparade därhemma. Bokens sidor limmades ihop till tjocka kartongliknande stycken och bildar sex olika uppslag som alla har tapeserats och fått ett objekt i den utskurna boxen som finns på varje uppslag.






Några av teckningarna från krokikursen.



Detaljer från mitt art nouveau-inspirerade mönster.


Allt är alltså inlämnat till universitetet i Skottland, betyg kommer senare och ännu senare kommer ett stort paket anlända till Campus Norrköping med alla våra alster. Vi är mycket tacksamma för att vi slapp ta den vikten i våra egna resväskor på vägen hem! Alla klarade vi Ryanairs snåla viktgräns när det den 16:e december var dags att lämna Glasgow och Skottland. Har dock föräldrarna och systrarna att tacka för det, de hade ju tagit varsin full resväska med sig hem vid sina besök tidigare… När lägenheten var städad och tömd den sista dagen hade jag till och med lite vikt kvar i väskan och det återstod en timme tills vi skulle till bussen. Man kan inte resa utan att utnyttja maxvikten till fullo! Därför hann jag till en bokaffär och köpte på mig en bunt pocketböcker till fantastiskt bra pris att fylla väskan med.

Sent på tisdagen en vecka före jul landade så tjejerna från vårt kollektiv på Skavsta och svensk mark igen. Det var blandade känslor; skönt att vara hemma, tråkigt att äventyret var slut, skumt att ALLA pratade svenska (vi kunde alltså inte prata om folk på svenska längre…), glädje över att ha haft det så bra, synd att tiden gick så vansinnigt fort. Att komma hem till Kohlstad igen (Emma hade min lägenhet till nyår) där allt var sig likt fick mig att undra en sekund om jag bara hade drömt att jag varit i Glasgow hela hösten.

Nu har jag förstås landat igen, firat jul och nyår, träffat familj, vänner och släkt. Det är inte dumt! Trots att jag varit ledig sen jag kom hem har jag ändå nästan två veckor kvar till skolan börjar och det inte heller ett dugg dumt. Har dock gjort en lista med en massa saker jag vill hinna med innan dess. Bäst att hålla sig till listan så att jag inte faller ner i lågtempot med att slappa hela dagarna resten av tiden, den borde ju utnyttjas till roliga saker som jag verkligen vill hinna med!


En av aktiviteterna som hunnits med sen jag kom hem är det årliga pepparkakshusbaket. Tack vare farmor ska påpekas, det är hon som bakat alla delar, vi kommer bara dit och bygger ihop och dekorerar husen...


Så vad tar jag med mig från mitt skotska äventyr? En fantastisk mängd sköna minnen, nya kunskaper, ännu ett land och en stad att älska (ok, var nog förälskad innan jag kom dit), uppskattning av lokalerna på campus Norrköping, galet många foton (ett av projekten innan skolstart: sortera!), ett helt gäng nya härliga vänner – både svenska och utländska, inspiration och nya tankar, en smak för whisky, nya musikfavoriter, ett bra sconesrecept och så alla upplevelser. För att nämna några saker.

Nu väntar sista terminen på GDK och sen vet ingen vad som händer! Vill tacka alla som läst och kommenterat bloggen under hösten, vi hörs på andra sätt framöver…

Kommentarer
Postat av: Karin

Du är världens duktigast och mest talangfulla!!! Jag är såååååååå superimpad av dina arbeten ovan. Bra jobbat!

njut av dagen, du vet aldrig när du får ledigt nästa gång =)!

största kramen

2009-01-07 @ 07:15:56
Postat av: anna

Fina saker! Vill nog kika närmare på det där art nouveau-inspirerade mönstret :D

2009-01-07 @ 10:28:25
URL: http://blogg.filipsdotter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0